Thursday, March 3, 2011

SEMAK SAMAN POLIS DAN JPJ



Berita baik kepada pesalah traffik di negara ini yang tidak sempat melunaskan saman mereka sepanjang tawaran diskaun 50 peratus yang berakhirpada 28 Februari lalu, di mana semalam Menteri Dlam Negeri Hishamuddin Hussein Onn telah mengumumkan tarikh pembayaran saman akan dilanjutkan sehingga 10 Mac.

Aku pun lega dengan pengumuman ni beb sebab orang tua aku punya saman tak setel lagi so aku nak tolong dia setel kan (nasib baik saman aku clear hehe..). Tapi dari pagi tadi aku cuba nak online semak saman kat internet asyik busy je (traffic maybe sbb ramai yg online). So aku cuba untuk cari alternatif lain untuk semak saman selain dari internet iaitu melalui SMS.

Jadi, kepada siapa2 yg belum semak saman lagi, mari kita ramai2 semak saman korang yang dah lama tertunggak tu haha..



1. Semak saman PDRM secara online


2. Semakan saman POLIS melalui SMS

Taip POLIS <jarak> SAMAN <jarak> [nombor pendaftaran/plat kenderaan] hantar ke 32728/(DAPAT)
Contoh: POLIS SAMAN SA3321X hantar ke 32728
3. Semak saman, lesen memandu dan mata kejara JPJ melalui SMS
Taip jpj <space> your IC Number and send to 37773
Contoh: jpj 123456789000 hantar ke 37773

nota:
tempoh dah dilanjutkan so pergi cepat2 setelkan jgn duk lengah2 lg...
nanti dah terlepas semua bising...

0 comments: